Aktualności

Fałszywy policjant zainkasował ponad 100 tys. zł.

Data publikacji 07.12.2018

O oszustwach metodą „na wnuczka” czy „policjanta” zostało już powiedziane i napisane bardzo wiele. I chociaż policjanci w całym kraju prowadzą kampanie edukacyjne i informacyjne o tym jak ustrzec się oszustów działających tymi metodami, w dalszym ciągu są osoby, które ulegają manipulacji przestępców i oddają im swoje pieniądze. Przestępcy znowu uderzyli w osoby starsze i posługując się manipulacją doprowadzili jedną z nich do tego, że oddała im ponad 100 tys. zł. Pamiętajmy, że policjanci nie żądają od nikogo wpłaty pieniędzy, nie żądają zakładania konta internetowego, nie informują przez telefon o prowadzonych przez siebie działaniach, ani też nie angażują osób postronnych w policyjne akcje.

W ostatnim czasie w Zielonej Górze policjanci odnotowali kolejne próby oszukania osób starszych metodą „na policjanta”. Dyżurni zielonogórskiej policji w ciągu kilku ostatnich dni odnotowali kilkanaście zgłoszeń o takich próbach. Niestety jedna z tych prób się powiodła i przez to 70-letni zielonogórzanin po kontakcie z przestępcami stracił ponad 100 tysięcy złotych. Przestępcy manipulowali mężczyzną bezlitośnie i pozbawili go wszystkich oszczędności, przekonując aby mężczyzna udostępnił im dane do swojego konta internetowego, z którego od razu wypłacili pieniądze. Starszy mężczyzna w ogóle nie zorientował się, że ma do czynienia z oszustami i nie dość, że przekazał im pieniądze z konta, to jeszcze chciał zawrzeć w banku umowy kredytowe. Na szczęście nie zdążył.

Tę historię jako ostrzeżenie przed bezwzględnością i podstępnym działaniem oszustów dedykujemy osobom starszym, a także ich rodzinom. Przypominamy, że policjanci nie żądają od nikogo wpłaty pieniędzy, nie żądają zakładania konta internetowego i przekazywania danych: loginu i pinu, a także nie informują przez telefon o prowadzonych przez siebie działaniach. Jeśli ktoś dzwoni podając się za „policjanta” i żąda, aby założyć konto w innym banku lub też podać dane dostępowe do swojego konta, to możemy mieć pewność, że jest to przestępca, a o takim telefonie należy natychmiast powiadomić Policję!

                Z policyjnych danych wynika, że świadomość społeczna dotycząca metod oszustwa „na policjanta” jest coraz większa, niestety zdarzają się sytuacje, że osoby starsze dają się zmanipulować i oszukać, dlatego, rozmawiajmy ze swoimi bliskimi i przestrzegajmy przed przekazywaniem swoich oszczędności obcym czy udostępnianiem swojego konta.

Jeżeli odebrali Państwo podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy wpłatę na konto, prosimy pamiętać o środkach ostrożności:

  1. Nie działać w pośpiechu i  nie podejmować od razu pieniędzy z banku - odłożyć termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
  2. Potwierdzić informację u innych członków rodziny. Poradzić się znajomych,  rodziny czy policjanta – nr 112
  3. Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji należy się rozłączyć i dopiero po przerwaniu połączenia, a najlepiej z innego telefonu zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i poinformować o zaistniałej sytuacji.
  4. Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać pieniędzy na wskazane konto bankowe, szczególnie gdy ktoś żąda natychmiastowej wpłaty dużych sum pieniędzy
  5. O każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować POLICJĘ – nr alarmowy 112

 

Powrót na górę strony